Ministævne i Farum Sejlklub
Mødested
YF´s sejlere mødes i YF og sejler derover kl. 08.30
Beskrivelse

Stævnet finder søndag den 19. juni og er åbent for optimist- og Tera-sejlere i Birkerød Sejlklub, Yachtklubben Furesøen og Farum Sejlklub. Deltagelse er gratis.

Sejladsen afholdes i samarbejde med en træner fra jeres egen klub, som er med til at sørge for en sjov dag på søen. Tidplan:

10.00 – 10.15

Skippermøde i FAS. Sejlere fra de andre klubber er velkommen til at deltage her, men klubberne kan også vælge at afholde deres eget skippermøde.

11.00 – 13.00

Kapsejladser. Sejladserne vil finde sted på en bane lige uden for Furesøbad. Baneskitse til nybegyndere er vist på næste side.

13.00 – 14.00

Frokost og præmieoverrækkelse i FAS.

Tilmelding:

Sker til din egen træner i klubben senest 29. maj. Oplys hvilken bådtype du gerne vil sejle i, samt antal måneders sejler-erfaring. De enkelte klubber sender tilmeldingerne til FAS umiddelbart herefter med sejlnummer.

Madpakke:

Medbring egen madpakke og drikkevarer. FAS byder på en lille forfriskning efter frokosten.

Baneskitse og sejladsbestemmelser

Baneskitsen ses nedenfor. Mærkerne 1, 2 og 3 er store orange bøjer. Start/mål-linien markeres med røde flag på stang.

Sejladsen gennemføres som følger:

1. 1. Alle sejlere starter på eller bag ved startlinien. Der tælles ned fra 3 minutter: a. 3 minutter før start hejses rødt flag og der tudes én gang i horn.
  2. b. 2 minutter før start hejses gult flag (rødt flag går ned) og der tudes én gang.
  3. c. 1 minut før start hejses grønt flag (gult flag går ned) og der tudes én gang.
  4. d. Ved start tages grønt flag ned og der tudes én gang.

5. 2. Banen gennemsejles én gang mod uret i rækkefølgen start - 1 – 2 – 3 - mål.
  6. 3. Der sejles så mange sejladser som tiden tillader, dog max. 6 sejladser.

Følgende bestemmelser gælder for kapsejladsen:

1. • Alle følgebåde hjælper alle sejlere uanset klub (men mest de bagerste i feltet).
  2. • Sammenstød og kollisioner skal undgås! Ikke alle deltagere kender vigereglerne.
  3. • Følgebåde må gerne hjælpe sejlerne til at overholde deres vigepligt