Velkommen til OK Sejlads i Yachtklubben Furesøen

OK jollen er er en let og hurtig enmandsjolle og stammer helt tilbage fra 1957 hvor den blev designet af Knud Olsen. Han synes bare, at det var dumt at kalde den en KO-jolle selvom Danmark er et landbrugsland. Derfor kom den til at hedde en OK-jolle, og det er helt OK.

OK klasen er i rivende udvikling, både herhjemme og internationalt. Der afholdes stævner og bygges nye avancerede (og dyre) både.
Herhjemme i Danmark varetages vores interesser af Dansk OK-Jolle Klub. (link til https://www.okjolle.dk/)

Furesøen er perfekt til OK sejlads og i YF er vi en gruppe der har vores egne både.
Vi lægger vægt på hyggen og hjælper hinanden med tips og tricks. Der både plads til nye folk og de mere erfarne.

I vintersæsonen sejler vi søndage kl. 10:00 og i sommersæsonen er det tirsdage kl. 17:30. Der er også OK-sejlere fra Birkerød der deltager her.

Hvis du er ny sejler, så råder vi over lånejoller.
Her kan du komme ud og prøve OK-jollen under kyndig vejledning og uden først at skulle lave den helt store investering.

Advarsel! Der er stor risiko for at blive bidt af det. Hvis det skulle ske, hjælper vi dig med at finde din egen jolle.

Vi har en Messengertråd der hedder ”Sejlaftaler Furesøen”.  Her aftaler vi fra gang til gang om vi tager ud og sejler. Man kan komme med her ved at henvende sig til Karsten Hartmann, mobil 28919193 eller Thorkild Stoltze, 29903161. Det er også her vi finder ud af hjem der skal have en lånejolle.

I sommersæsonen er der også torsdagsmatch om aftenen. Det er et samarbejde mellem klubberne i Furesøen der går langt tilbage. Læs mere om det her. (link til https://yachtklubben.dk/torsdagsmatch)

Vi passer på hinanden. Derfor er der også nogle sikkerhedsregler. Du kan læse om dem her.

I 2026 afholdes der WM ud for Skovshoved og Hellerup, et samarbejde mellem de to klubber. Det bliver et brag af et stævne. Der var 150 joller til start sidste gang det var i DK, Vallensbæk 2012. Vi sigter mod at stille et hold fra YF og vil sammen træne op til det.

Lyder det ikke bare spændende! Det er bare med at komme i gang her. Ring til Karsten Hartmann, mobil 28919193 eller Thorkild Stoltze, 29903161 for at komme med.

Sejler hilsen fra OK-udvalget