Udstyr og påklædning

I YF syntes vi at alle der har lyst skal have mulighed for at lære at sejle.
Derfor stiller YF klubjoller til rådighed for samtlige ungdomsejlere på alle niveauer.

Udstyr/ joller

Yachtklubben Furesøen stiller klubjoller til rådighed for samtlige ungdomssejlere – nye kapsejladsjoller til de bedste sejlere, relativt nye joller til sejlere på vej og SailQube joller til nybegynderne. Det kan kun lade sig gøre, fordi vi har nogle velvillige sponsorer, og det kan kun fortsætte, hvis vi – sejlere og forældre - behandler og vedligeholder klubbens joller ordentligt.

At få stillet en jolle til rådighed af klubben indebærer således, at man påtager sig ansvaret for den, passer på den, reparerer den, hvis den skulle få en skade eller miste et bindsel, og afleverer den i mindst samme stand, som man modtog den. Det er altså et sejler- og sejlerforældreansvar at sikre jollerne løbende.
Klubben har også kølbåd som bruges til undervisning fra 12 år+. De skal også vedligeholdes og det indgår ofte som en del af undervisningen af lære dette.

Påklædning

Tryghed og sikkerhed på vandet er altafgørende når man skal lære at sejle. Sikkerhedskravet er at man er påklædt til vejret ellers kan det være farligt at tage på vandet. Det er dit ansvar, at barnet har tøj med, så det er sikkert at færdes på vandet. Trænerne vil i tilfælde af manglende ordentlig påklædning ikke tage sejleren med ud.

Derfor anbefaler trænere og erfarne sejlere at du investerer i dit barn´s interesse for at sejle.

Ællinge pakkeliste download
Optimist pakkeliste download
Kølbåd pakkeliste download

Se evt. holdbeskrivelsen for hvilket tøj du har med i dit medlemskab på holdet. Det varierer fra hold til hold.

Minimum beklædning = varmt blødt tøj med regntøj over og gummistøvler. Her vil det kolde vand i forårsperioden være hæmmende for en ny sejlers udvikling, da det er svært at lære at sejle, når man er bange for at falde i vandet og blive kold og våd.

Bedre beklædning = våddragt og vådstøvler - på kolde dage med en varm trøje og noget vindtæt over. Her vil det kolde vand stadig trænge ind mellem dragten og sejleren og specielt i forårsperioden oplever vi at mange sejlere kommer ind, fordi de i denne påklædning fryser. (en våddragt skaber en membran mellem krop og dragt og den skal derfor sidde helt tæt, hvis den skal virke)

Bedste beklædning = tørdragt og vådstøvler - Den kan bruges året rundt - man fylder bare mere eller mindre blødt tøj inden under dragten. Den holder sejleren tør. (dragten skal købes 1-2 størrelse større end barnet (altså være for lang) - vådstøvler skal også være 2 numre større, så der kan blive plads til tørdragtens fødder i støvlerne. Brug ankelnylonsokker over dragtens fødder, så glider de nemmere ned i vådstøvlen.

Hvis I gerne vil prøve en dragt inden køb, så kig i dykkerbutikkerne efter våddragter og i ShipShape på Rungsted Havn eller hos Kanobyg på Nybrovej efter tørdragt.

Her kan du finde links til steder man kan købe grej og sejlertøj:

Latexfabrikken.dk  Nye manchetter til egen udskiftning på tørdragt - billige og med god vejledning

Watersportsoutlet Billig hjemmeside i UK

Tridentuk Mange tørdragter på tilbud og udgaver...
det er her de dragter ællingerne bruger er købt - billigste model.

Kanokajakcenter Kano og Kajak, Nybrovej, Lyngby - har også sejlertøj, redningsveste

AArhus Seashop Århus Seashop - sejlertøj etc. De sender gerne med returret.

Winner Specielt lækkert tøj til optimister samt grej etc. til div. joller.